سلام...

چند وقتیه هر جا میشینم سریع فکرم درگیر این موضوع میشه که برای چی زنده ام؟چه کاری میخوام و البته میتونم انجام بدم که توو این دنیا هم مفید باشم ، هم راضی ؟اصن اگه هفتاد سالم بشه و به گذشتم فکر کنم ،منم جز اون دسته آدمایی هستم که میگم حیف، زندگی تموم شد و ما اشتباه اومدیم کل مسیر رو ...یا قراره خشنود و سربلند واسه بچه هام از زرنگی و مهارت و تجربه های موفق کاریم حرف بزنم؟

توو این مدت مصاحبه و مقاله و متنای متعددی در مورد استعدادیابی و استعداد شغلی خوندم و اینجا چکیده ای از اون ها رو براتون بیان میکنم که آگاهی ازشون حداقل فایده ای که داره اینه که میتونید بیشتر خودتون ، افرادِ دور و برتون و البته محیط های کاری مختلف رو بشناسید و در موردشون حرف بزنید یا تصمیم بگیرید.

استاد شعبانعلی میگفت خانواده ها دوران کودکی بچه هاشونو به فنا میدن تا بفهمن استعداد بچشون چیه اما آخرش بعد از اینکه کل کودکی بچه صرف کلاس ژیمناستیک و گیتار و خط و شنا و...میشه ، میرن کنار یه مشاور تحصیلی و اون هم به بچشون میگه: یا پزشک شو یا وکیل یا مهندس!!!

در واقع ما اصلا تعریف استعداد رو نمیدونیم و اگرم بدونیم اونقدر آگاهیمون بالا نیست که بتونیم بهش تکیه کنیم و خلاف عرف و مسیر جامعه در راستای استعدادهامون قدم برداریم.

استعداد به شغل ، به درس و یا به حفظی و مفهومی یادگرفتن آدم ربط نداره و نمیشه گفت من استعداد پزشکی دارم چون بچگیام ماهی های توو حوض رو میکشتم یا استعداد ریاضی دارم چون20شدم و یا اینکه من از اول حفظ کردنیام خوب نبود پس استعداد وکالت ندارم!!

اگه شما هم یخرده به مدارس و آموزش و پرورشمون نگاه کنید میبینید که هر سال داره نظام آموزشی یا کتابا عوض میشه پس با این وجود این یه حماقته که استعدادسنجی رو با ابزار آموزش و پرورش یا روش های سنتی خانواده ها انجام بدیم چون همیشه میبینیم آدم هایی رو که شاگرد اول یا به اصطلاح کتاب خورِکلاس بودن اما در کار و زندگی عملکرد ضعیفی داشتن.

نکته:استعداد رو با مهارت و شخصیت اشتباه نگیرید.

*شخصیت پیش بینی کننده ی رفتارهای شما در آینده است

*استعداد پیش بینی کننده ی نحوه و سرعت یادگیری شما است

در واقع استعداد به این موضوع توجه داره که شما کدام مهارت ها رو با صرف انرژی و زمان کمتر فرا میگیرید.

اما در بحث استعداد شغلی؛

همیشه مردمِ زیادی در جامعه هستن که هر روز یه ساعت خاصی از یه جایی عبور میکنن در جایی مشغول به کارن همیشه سرشون شلوغه و در حال رفت و آمدن ولی در نهایت دلخوشی و رضایتی از شغل و زندگیشون ندارن و به گونه ای فقط دارن در مسیر یه رودخونه حرکت میکنن، بدون اینکه از انتهاش اطلاع و رضایتی داشته باشن.

موسسه گالوپ در تحقیقی بر روی10ملیون نفر از مردم به این نتیجه ی عجیب رسید:7ملیون از آزمایش شونده ها معتقد بودن استعداد هاشون شکوفا نشده و شغلشون مورد رضایتشون نیست...این یعنی 70درضد مردم در معرض آسیبهای روانی وافسردگی در سنین مختف بخصوص پیری هستند!

دکتر رضا فضلی صالحی در مورد استعدادیابی و استعداد شغلی این چنین اشاراتی رو داشت؛

*مدیریتِ استعداد ،یعنی کشف استعداد ، کشف نواقص استعداد و آموزش  

-برخی از افراد جامعه سعی میکنن با انجام کار های جانبی به خشنودی و رضایت شغلی برسن یعنی طرف از شغلش راضی نیست ولی با رشوه و زیرمیزی گرفتن و خریدن یه ماشین بهتر سعی میکنه از اون کار احساس رضایت قلبی بدست بیاره!!

-برخی از افراد نیز با آموزش های خاص و فراگیری برخی مهارت ها سعی میکنن تا از برخی حوزه های نواقص استعداد ، خودشون رو به سمت حوزه های استعدادی سوق بدن.

یعنی مثلا با یادگرفتن و تقویت زبان بخشی از ضعف خودش در کار با کامپیوتر رو جبران میکنه!

نکته:استعدادیابی یک فرایند طولیست که در سنین مختلف زندگی فرد قابل بررسی میباشدیعنی هدف گذاری ها و آموزش ها محدود به دوره ی خاصی از زندگی نیست

 

مراحل مختلف زندگیِ شغلی فرد:

سن0-14سالگی مرحله ی رشد: برخی بازی ها و فعالیت های فرد نشاندهنده ی گرایش یا عدم گرایش او به اجتماع یا مهارت و دانش خاصی میباشد.

سن15-24سالگی مرحله مکاشفه:برخی ارزش ها در فرد شکل میگیرد و بیشتر افراد در این دوره در کاری بعنوان کارآموز یا کارمند نیمه ثابت وارد میشوند.

سن25-44سالگی مرحله استقرار:فرد در فاصله ی سنی بین25تا30سال به ادامه ی شغل یا تغییر شغل میپردازد و از 31تا44سالگی به تثبیت شغل خود و تلاش برای رقابت با سایر همکاران میپردازد

سن45-65سالگی مرحله ابقا:فرد به تجربه ی زیادی دست یافته و موفقیت هایی نیز در شغل خود کسب نموده است.((بارورترین دوران کاری فرد)))

از 65سالگی به بعد مرحله افول:بازنشستگی و سپردن کار به نیروی جوان

 

با توجه به همه ی این تفاسیر هنوز هم برایم روشن نیست که آیا واقعا شغل و رشته ای که در آن هستم برایم مناسب است یا خیر؟!

نکته:همیشه خواستن توانستن نیست...

شاید اگر فرصت زندگی بی نهایت باشد بتوانیم به کسب هر تجربه ای پرداخته و حتی به خروس هایمان هم حرف زدن یاد بدهیم اما متاسفانه فرصت برای رسیدن به همه ی خواستن ها ، کم است.

باگشت و گذار توو سایت های مختلف و خواندن برخی کتاب ها به چند نظریه و آزمون رسیدم که یکی از اونها تست شخصیت شغلی جان هالند بود،در این تست6تایپ شخصیتی برای افراد تعیین شده که شامل واقع گرا،جستجوگر،هنری،قراردادی،متحور و اجتماعی میشه و هر فرد تقریبا ترکیبی از دو تایپ شخصیتیه.

در کنار این یکی دیگر از سایت های مشاوره نیز یه تست شخصیتی برگزار میکنه که شاید بتونه در پیدا کردن راه زندگی و شغل مناسب، بهتون کمک کنه.

تست رایگان شخصیت:https://www.16personalities.com/fa

نکته:وراثت،تحصیلات،علایق و فعالیت ها،سیاست و محیط اجتماعی،شغل پدر میتونن بیشترین تاثیر رو بر شخصیت شغلی شما داشته باشن

سپاس از توجه شما.